Jeg fandt mange dubletfotos på min iPhone, men Fotos-appen giver mig ikke en brugbar mulighed for at flette dem, eller også overser den mange af dem. Jeg har brug for hjælp til at finde den bedste måde at flette dubletfotos på iPhone uden at miste noget vigtigt, fordi min lagerplads er ved at være fuld, og det tager alt for lang tid at rydde det op manuelt.
Jeg oplevede også det her, og formuleringen på iPhone forvirrede mig i starten.
Når Apple siger merge i Fotos, betyder det ikke, at lignende billeder blandes sammen til én fil. Den fjerner dubletkopier og beholder én version, som regel den med de bedste metadata tilknyttet.
Hvis du vil gøre det med iPhones indbyggede værktøj, er det den fremgangsmåde, jeg brugte:
- Åbn Fotos.
- Rul ned til Hjælpeværktøjer.
- Tryk på Dubletter.
- Tryk på Vælg og derefter Vælg alle, eller vælg grupper én efter én.
- Tryk på Flet og bekræft.
En ting, jeg lærte på den langsomme måde, er, at hvis albummet Dubletter mangler, er din telefon muligvis stadig ved at indeksere biblioteket. Efter jeg importerede en stor bunke, tog det flere timer, før noget dukkede op. På en ældre telefon føltes det ærligt talt som en evighed.
Den anden udfordring er, at det her kun håndterer ægte dubletter. Samme fil, samme billede, dubletkopi. Den fangede ikke mine næsten ens billeder, seriebilleder eller de fem fotos, jeg tog med et halvt sekunds mellemrum, fordi min hånd rykkede.
Til dem endte jeg med at bruge Clever Cleaner. Det, der hjalp mig, var gruppering af lignende fotos, ikke dubletsøgeren. Min kamerarulle havde for mange næsten ens billeder, og Apples værktøj sprang de fleste af dem over.
Det gjorde jeg der:
- Installerede den og gav den adgang til Fotos.
- Lod den scanne hele biblioteket.
- Åbnede sektionen Lignende.
- Brugte Smart Cleanup på nogle bunker og tjekkede derefter andre manuelt.
- Afsluttede oprydningen og ryddede derefter Senest slettet i Fotos, så lagerpladsen blev vist med det samme.
Lille advarsel af erfaring, gennemgå de foreslåede grupper, før du sletter en stor bunke. Selv når grupperingen er rimelig god, så jeg stadig nogle få sæt, hvor to billeder lignede hinanden, men jeg ville beholde dem begge.