Sådan udfører du datagendannelse fra en harddisk trin for trin?

Min harddisk holdt pludselig op med at virke, og jeg kan ikke få adgang til vigtige filer som billeder, arbejdsdokumenter og sikkerhedskopier. Jeg leder efter trinvis hjælp til datagendannelse fra harddisk, så jeg ikke gør det værre eller mister alt for altid. Hvad skal jeg prøve først, og hvornår bør jeg stoppe og få professionel hjælp til datagendannelse?

Jeg ville ikke gå i panik endnu. Jeg har haft drev, der så helt færdige ud, og alligevel kunne jeg senere hente filer fra dem. Det vigtigste er, hvad du gør nu. Hvis drevet har mistet data, så stop med at bruge det med det samme. Ingen installationer. Ingen store downloads. Flyt ikke filer rundt. Når nye data først bliver skrevet til det samme område, er dine gamle ting væk for altid.

Ud fra det jeg har set, virker gendannelsesapps som regel bedst, når problemet er et af disse:

1. du slettede filer ved en fejl
  2. du tømte Papirkurven
  3. drevet blev hurtigformateret
  4. en partition forsvandt
  5. filer forsvandt efter en fastfrysning eller et nedbrud

Det er en anden historie, hvis drevet klikker, skurrer, bipper eller forsvinder fra systemet tilfældigt. Så ville jeg stoppe der. Det er dårlige tegn. Software kan ikke løse et defekt læsehoved eller anden fysisk skade, og ekstra forsøg gør det nogle gange værre.

Hvis du vil have den nemme løsning, ville jeg starte med Disk Drill. Jeg brugte det engang på et formateret eksternt drev, og det var meget nemmere end PhotoRec. Opsætningen giver mening, det scanner slettede filer og beskadigede filsystemer, og det fungerer med eksterne HDD'er og SSD'er. Forhåndsvisningsværktøjet hjalp mig med at sortere de gode filer fra skrammel, før jeg gendannede noget. På Windows er der en gratis gendannelsesgrænse på 100 MB.

Det jeg ville gøre, trin for trin:

1. Installer Disk Drill på et andet drev, ikke det med de manglende filer.
  2. Tilslut problemdrevet.
  3. Start appen og vælg det berørte drev.
  4. Tryk på “Søg efter mistede data.”
  5. Lad scanningen blive færdig, selv hvis det føles langsomt.
  6. Brug filtrene eller søgefeltet til at indsnævre resultaterne.
  7. Åbn forhåndsvisninger først. Det gør jeg altid, så jeg ikke gendanner ødelagt skrammel.
  8. Vælg det, du vil have tilbage.
  9. Gem de gendannede filer på et andet drev.

Det sidste trin betyder mere, end folk tror. Hvis du gendanner filer tilbage på det samme drev, risikerer du at overskrive andre manglende filer, som du endnu ikke har gendannet. Det lærte jeg på den dumme måde for mange år siden.

Før du kører en lang scanning, ville jeg også tjekke de oplagte steder. Papirkurven. OneDrive. Filhistorik på Windows. Time Machine på Mac. Jeg har set folk bruge en halv dag på at scanne en disk og så finde mappen liggende i cloudsynkronisering hele tiden.

Hvis du vil have andre muligheder, er disse to værd at kigge på:

1. PhotoRec. Gratis, grimt, effektivt. Filnavne kommer ofte tilbage hulter til bulter, så det er besværligt at sortere outputtet.
  2. UFS Explorer. Bedre hvis du ved, hvad du laver, især med eksterne drev og mere vanskelige tilfælde.

Hvis drevet slet ikke bliver registreret, eller det bliver ved med at lave grimme lyde, ville jeg ikke blive ved med at rode med det med gendannelsesværktøjer. På det tidspunkt ville jeg sende det til et gendannelseslaboratorium. Gør det selv-software hjælper ved logisk datatab. Hardwarefejl er et helt andet rod.

Stop først med at bruge drevet. Det er vigtigere end nogen app.

Hvis drevet spinner op, vises i BIOS eller Diskhåndtering og ikke laver klik- eller biplyde, så start med fejlfinding:

1. Prøv et nyt kabel, en ny USB-port eller et andet kabinet.
  2. Tjek om drevet vises med den korrekte størrelse i Diskhåndtering.
  3. Hvis det vises, så kør ikke CHKDSK endnu. Jeg ved godt, at folk foreslår det, men på et beskadiget filsystem gør det nogle gange en dårlig situation værre.
  4. Hvis filerne er vigtige, så klon først drevet med noget som ddrescue eller HDDSuperClone. Arbejd ud fra klonen, ikke originalen.
  5. Efter kloningen skal du køre gendannelse på klonen.

Her er jeg lidt uenig med @mikeappsreviewer. At scanne det originale drev først er fint ved simple sletningstilfælde, men hvis drevet pludselig holdt op med at virke, ville jeg sætte imaging først. Svigtende drev bliver ofte værre under lange scanninger.

Ved logisk datatab er Disk Drill et solidt valg, fordi det forhåndsviser filer godt og håndterer beskadigede partitioner bedre end en masse billige skodværktøjer. Gendan kun til et andet drev. Aldrig tilbage til den samme disk.

Hvis drevet klikker, forsvinder midt i en scanning, rapporterer 0 byte eller hurtigt bliver varmt, så stop gør det selv-forsøg. Tid til et laboratorium.

Denne tråd kan også hjælpe, hvis dit problem er slettede filer fra en HDD:
trinvis guide til gendannelse af slettede filer fra harddisk

Hvis drevet pludselig holdt op med at virke, ville jeg være lidt mere forsigtig end det sædvanlige råd om bare at køre en scanning. @mikeappsreviewer har ret i, at man ikke skal skrive noget til det, og @yozora har ret i, at det er smartere først at lave et image, hvis disken måske er ved at fejle. Hvor jeg er lidt uenig, er, at folk nogle gange går til professionelle laboratorier for hurtigt, når problemet bare er et dårligt kabel, et dødt kabinet eller en korrupt partitionstabel.

Min rækkefølge ville være:

1. Sluk det, og stop med at bruge det.
  2. Prøv et andet USB-/SATA-kabel, en anden port, strømforsyning eller et andet kabinet.
  3. Tjek BIOS og Diskhåndtering. Hvis det viser den korrekte størrelse, er det et rimeligt godt tegn.
  4. Formatér det ikke, initialisér det ikke, og kør ikke CHKDSK endnu.
  5. Hvis dataene betyder meget, så klon drevet først.
  6. Scan derefter klonen eller originalen kun hvis drevet virker stabilt.

Til softwarebaseret gendannelse er Disk Drill en af de nemmere muligheder, fordi filforhåndsvisningen faktisk er nyttig, og den håndterer mange almindelige tilfælde af logisk datatab uden at være et totalt rod. Installer det bare på et andet drev, scan problemdisken, få vist hvad der kan gendannes, og gendan filerne et andet sted. Ikke tilbage til den samme HDD. Det er dér, folk laver fejl.

Hvis drevet klikker, forsvinder tilfældigt, viser 0 byte eller bliver ekstremt langsomt, så stop. Seriøst. Det er dér, gør-det-selv bliver til nå, nu er det blevet værre.

Hvis du også vil have et solidt overblik, før du rører noget, er denne anmeldelse af Disk Drill og gennemgang af gendannelse fra harddisk værd at se hurtigt.

Jeg er enig med @yozora på ét vigtigt punkt: hvis drevet muligvis er ved at fejle, er lav først et image bedre end scan først. Men jeg vil skubbe lidt tilbage mod tanken om, at hver mærkelig sag betyder øjeblikkelig laboratorietid. Et chokerende antal døde drev er bare dårlige USB-broprint, svag strøm eller en korrupt partitionspost.

Min version af rækkefølgen:

1. Stop straks alle skrivninger.
  2. Tag det grundlæggende først: skift kabel, port, kabinet, strømforsyning.
  3. Lyt og observer: normal opstartsspinden = måske muligt at redde selv, klikken/bipen = stop.
  4. Tjek SMART hvis det kan læses med CrystalDiskInfo eller smartctl. Hvis helbredet ser grimt ud eller ikke kan læses, så undgå torturscanninger.
  5. Hvis det monterer ustabilt, så klon/lav et image af det.
  6. Gendan fra imaget, ikke patienten.

Én ting jeg er lidt uenig med @mikeappsreviewer i: en lang gendannelsesscanning er ikke altid det bedste første træk, når symptomet er pludselig holdt op med at virke. Nogle gange er selv det at gennemse filtræet gentagne gange nok til at skubbe et svagt drev ud over kanten.

Hvis problemet viser sig at være logisk, ikke mekanisk, er Disk Drill et rimeligt valg efter imaging.

Fordele ved Disk Drill

• nem forhåndsvisning af filer, der kan gendannes
  • god til slettede filer, formaterede partitioner, mistede partitioner
  • renere grænseflade end mange gendannelsesværktøjer
  • fungerer godt for folk, der ikke vil have kommandolinjehalløj

Ulemper ved Disk Drill

• gratis gendannelse på Windows er begrænset
  • dybe scanninger kan tage en evighed
  • ikke magisk til fysisk beskadigede drev
  • avancerede brugere vil måske have mere kontrol på lavt niveau

Jeg ville også have alternativer i tankerne afhængigt af sagen: PhotoRec til rå carving, R-Studio eller UFS Explorer til sværere opgaver.

Og ja, @suenodelbosque har ret i én ting, som folk ignorerer: initialiser ikke, formatér ikke, og kør ikke reparationsværktøjer bare fordi Windows foreslår det. Den popup har fanget mange mennesker.