Vilka är de bästa löparapparna att prova?

Letar efter rekommendationer på löparappar för att spåra distans, tempo och framsteg. Jag försöker hålla mig motiverad och behöver en app som passar nybörjare eller medelavancerade löpare. Några förslag som sticker ut eller personliga favoriter skulle vara fantastiska.

Åh man, löparappar—det finns typ en miljon av dem där ute, och de flesta har avancerade funktioner som du förmodligen aldrig kommer använda. Men hej, att hålla det enkelt för nybörjare och medelnivå? Här är sammanfattningen:

1. Strava: Klassiker. Spårar distans, tempo och låter dig jämföra med andra eftersom vi alla, om vi ska vara ärliga, vill slå slumpmässiga främlingar på topplistor. Bra för motivation—tills du inser att du inte ens är topp 50 i ditt område. Vilka är alla dessa supermänniskor??

2. Nike Run Club: Gratis, snygg och har guidade lopp med coacher som kommer säga åt dig att ‘kämpa på’ när du håller på att gå under på andra kilometern. Deras uppdateringar kan ibland dock sluka din data, så gör en backup om du är den där personen som spårar varje steg.

3. Couch to 5K (C25K): Perfekt för nybörjare om du inte är rädd för en robottränare som skriker åt dig att 'öka takten”. Den gör övergången lätt så att du inte känner att löpning är ett faktiskt straff.

4. Runkeeper: Ganska enkel och praktisk, men har ibland buggar där jag magiskt springer en 3-minuters kilometer. Ger dock en boost till självkänslan.

5. MapMyRun: Stabil app för att spåra mer än bara löpning, som om du bestämmer dig för att, jag vet inte, vandra…eller powerwalka? Skickar passivt-aggressiva mejl som 'Du har inte loggat ett träningspass på ett tag.” Tack, MapMySkuldkänslor.

Om du behöver motivation, välj Strava eller Nike Run Club för att känna dig social. Vill du ha struktur? C25K är grejen. Annars, kör gammaldags—snöra på dig skorna, välj en rutt och använd inga appar. Bränn kalorier utan att bränna ut dig på appval. Boom. Klart.

Om du är seriös med att hitta en bra löparapp, kan jag slänga in ett par till förslag eftersom @yozora redan nämnt några riktigt bra. Men ärligt talat, jag tycker de överdriver lite med Nike Run Club—visst, den är snygg och gratis, men de där ‘motiverande’ tränarmeddelandena? Nästan pinsamma efter ett tag.

Hur som helst, här är vad jag skulle lägga till i mixen:

1. adidas Running by Runtastic – Om du gillar att sätta mål är denna grym. Den har utmaningar, personliga planer OCH pratar om förbrända kalorier (om det intresserar dig). Jag känner att ingen pratar tillräckligt om den här appen—det är en pärla, speciellt om du gillar en balans mellan nöje och funktionalitet.

2. Zwift – Om tanken på att springa på ett löpband får dig att vilja skrika, gör denna det mindre själsdödande. Du behöver en löpbandssensor eller en fotpod för att få hela upplevelsen, men att springa genom virtuella världar? A+ för att döda tristessen.

3. Pacer Pedometer – Spårar grundläggande avstånd och steg och fungerar på autopilot för dagar då du inte vill krångla till det. Ingen konstig social tävlan eller kaotiska funktioner, bara löpning… och promenader, om det är vibben.

4. Endomondo – Vila i frid, Endomondo. Den stängdes ner, men om den fortfarande fanns skulle den ha varit med på listan för sin enkelhet. Nämner den bara som ett hedersomnämnande. :cry:

Ärligt talat, appar är ibland överskattade. Skaffa bara en enkel smartklocka eller aktivitetsmätare om du inte vill ha ännu en app som påminner dig om att DU INTE SPRINGER TILLRÄCKLIGT FORT IDAG. Ibland är gammal hederlig GPS-data allt du behöver för att hålla dig igång.

Okej, många starka förslag har redan kastats fram—Strava, Nike Run Club, C25K och andra har täckts grundligt (även om jag också snett tittar på Nike Run Club’s “inspirerande” pep talks). Du kanske vill prova några alternativ beroende på vilka funktioner eller vilken enkelhet du söker. Låt mig kasta in en annan app och vinkel i mixen: Pumatrac.

Varför Pumatrac sticker ut

1. Minimalistiskt gränssnitt: Superanvändarvänligt, utan det sensoriska överflödet vissa appar slänger på dig. Du springer, inte försöker avkoda en flygplanspanel.
  2. Unika insikter: Spårar inte bara löpningar utan även saker som dina motivationsnivåer beroende på tid på dygnet, väder eller musikpreferenser. Det är som din terapeut och coach i ett.
  3. Globala utmaningar: Om lite social motivation fungerar för dig (utan Stravas prestationsbaserade topplistor), är Pumatracs utmaningar roliga utan att bli alltför konkurrensinriktade.
  4. Synkar med wearables: Det fungerar med de flesta smartklockor och utrustning, vilket alltid är en bonus.

Nackdelar:

• Begränsad anpassning av träningsplaner jämfört med något som adidas Running (Runtastic).
  • Saknar löpbandsspårningsverktyg som liknar Zwift, vilket är lite tråkigt om du sitter fast inomhus.

För de som föredrar mer pragmatiska alternativ vill jag nämna “Google Fit”. Det är gratis, synkar med praktiskt taget allt och ger dig distans/tempo-mätvärden utan att lura in dig i en överflödig funktionsträsk.

Om du överväger att betala för en premiumupplevelse, kolla in Aaptiv. Det är ljudbaserat och riktigt bra för kombinerade träningspass, som att blanda löpning med styrketräning. Men notera: ingen GPS-spårning, så du måste para ihop det med en annan app för distans/tempo (ja, jag vet, suck).

Helt ärligt? Löpande entusiaster varierar så mycket i vad som motiverar dem—socialt, strukturerat, enkelt, gamifierat—att det är värt att experimentera. Min åsikt? Börja med Pumatrac för enkelhetens skull, släpp det om det blir tråkigt och arbeta dig upp till den app som synkar med dina mål (eller, du vet, din personlighet).

Konkurrenter som @sonhadordobosque och @yozora nämnde fantastiska alternativ som C25K för att underlätta nybörjare, men jag vill påpeka att appar som är överfulla med “gemenskapsfunktioner” kan slå tillbaka och avskräcka dig. Satsa på det som känns minst skrämmande först.