Vilket är det bästa verktyget för HFS-dataåterställning?

Min Mac HFS-enhet monteras plötsligt inte efter en krasch, och Skivverktyg kan inte reparera den. Jag behöver återställa viktiga filer utan att förvärra skadan. Vilken programvara för HFS-dataåterställning är säker och pålitlig i den här situationen?

Det första jag skulle göra är att sluta använda den där HFS-disken direkt. Kopiera inte något till den, formatera inte om den igen och kör inte slumpmässiga reparationsverktyg bara för att se vad som händer. Raderade eller formaterade filer kan fortfarande finnas kvar på disken, men ny data kan skriva över dem.

Snabba kontroller först: titta i Papperskorgen om det här var en vanlig radering, och kontrollera Time Machine om du hade säkerhetskopior aktiverade. Om det inte hjälper skulle jag gå direkt till återställningsprogramvara.

Jag använde Disk Drill för en gammal extern Mac-disk efter att jag av misstag raderat en massa filer. Det hanterade HFS/HFS+ bra, och processen var inte svår att följa:

1. Installera Disk Drill.
  2. Välj HFS/HFS+-disken.
  3. Klicka på Sök efter förlorad data.
  4. För en extern disk, låt den stå på Universal Scan så att den kan prova alla tillgängliga återställningsmetoder.
  5. När skanningen är klar, öppna Granska hittade objekt.
  6. Förhandsgranska allt viktigt innan du återställer det.
  7. Välj filerna du vill ha och klicka på Återställ.
  8. Spara de återställda filerna på en annan disk, inte tillbaka på samma HFS-disk.

Om disken formaterades kan den fortfarande gå att återställa. En snabbformatering raderar vanligtvis filsystemsposterna, inte nödvändigtvis varje bit av den faktiska fildatan direkt. Haken är att ju mer du skriver till disken efteråt, desto sämre blir dina chanser.

För en extern hårddisk som beter sig instabilt skulle jag vara mer försiktig. Om den kopplar från, ger läsfel eller verkar inkonsekvent, skapa först en diskavbild om ditt återställningsverktyg stöder det. Skanna sedan avbilden i stället för att belasta den fysiska disken om och om igen.

Vid någon punkt slutar gör-det-själv-återställning att vara det smarta valet. Om disken inte dyker upp i Skivverktyg, ger ifrån sig klickande eller skrapande ljud, tappar anslutningen hela tiden eller om skanningen inte kan slutföras på grund av allvarliga läsfel, skulle jag titta på en professionell återställningstjänst. Programvara kan hjälpa med raderade filer och vissa formateringsfall, men den kan inte fixa en disk som håller på att gå sönder fysiskt.

Den dolda nackdelen med HFS-återställning är att en framgångsrik skanning fortfarande kan ge dig en rörig hög med filer med saknade namn eller mappar, särskilt om katalogen är skadad. Så jag skulle inte bedöma det bästa verktyget enbart efter hur många filer det hittar. Jag skulle använda något som Disk Drill först efter att ha klonat/skapat en avbild av disken om disken verkar instabil, sedan återställa till en separat disk och kontrollera förhandsvisningar stickprovsvis innan jag betalar eller påbörjar en stor återställning. Om filerna är verksamhetskritiska och disken råkade ut för en allvarlig krasch snarare än bara katalogkorruption, hoppa över reparationsförsöken och gå till ett labb. Programvara fungerar bra för logiska HFS-skador, men den kan få en döende disk att tillbringa sina sista timmar med fel arbete.

Om HFS-volymen var krypterad spelar roll, eftersom återställningsprogram är mycket mindre användbara om de bara kan se låsta eller förvrängda data. Jag skulle först kontrollera om den fysiska disken fortfarande visas i Skivverktyg/Systeminformation, sedan skapa en avbild och skanna den. Disk Drill är ett rimligt val med enkelt grafiskt gränssnitt för HFS/HFS+ om du återställer till en annan disk, men använd inte någon apps reparations- eller återställningsfunktioner som skriver tillbaka till originalet. Om mappstrukturen är det viktigaste för dig, förhandsgranska det återställda trädet innan du betalar, eftersom rå filutvinning kan hitta massor av filer och ändå förlora namn och mappar.