Wat is de beste tool voor HFS-gegevensherstel?

Mijn Mac HFS-schijf wil na een crash plotseling niet meer koppelen, en Schijfhulpprogramma kan deze niet repareren. Ik moet belangrijke bestanden herstellen zonder de schade te verergeren. Welke HFS-gegevensherstelsoftware is veilig en betrouwbaar voor deze situatie?

Het eerste wat ik zou doen, is direct stoppen met het gebruiken van die HFS-schijf. Kopieer er niets meer naartoe, formatteer hem niet opnieuw en gebruik geen willekeurige reparatietools alleen om te zien wat er gebeurt. Verwijderde of geformatteerde bestanden kunnen nog steeds op de schijf staan, maar nieuwe gegevens kunnen ze overschrijven.

Eerst even snel controleren: kijk in de Prullenmand als dit een normale verwijdering was, en controleer Time Machine als je back-ups had ingeschakeld. Als dat niet helpt, zou ik meteen recoverysoftware gebruiken.

Ik heb Disk Drill gebruikt voor een oude externe Mac-schijf nadat ik per ongeluk een heleboel bestanden had verwijderd. Het werkte goed met HFS/HFS+, en het proces was niet moeilijk om te volgen:

1. Installeer Disk Drill.
  2. Kies de HFS/HFS+-schijf.
  3. Klik op Zoeken naar verloren gegevens.
  4. Laat het bij een externe schijf op Universal Scan staan, zodat alle beschikbare herstelmethoden kunnen worden geprobeerd.
  5. Wanneer de scan klaar is, open je Gevonden items bekijken.
  6. Bekijk eerst een voorbeeld van alles wat belangrijk is voordat je het herstelt.
  7. Selecteer de bestanden die je wilt en klik op Herstellen.
  8. Sla de herstelde bestanden op een andere schijf op, niet terug op dezelfde HFS-schijf.

Als de schijf is geformatteerd, kan herstel nog steeds mogelijk zijn. Een snelle formattering wist meestal de bestandssysteemrecords, maar niet meteen elk stukje van de daadwerkelijke bestandsgegevens. De keerzijde is dat je kansen slechter worden naarmate je daarna meer naar de schijf schrijft.

Bij een externe harde schijf die onbetrouwbaar werkt, zou ik voorzichtiger zijn. Als hij de verbinding verbreekt, leesfouten geeft of inconsistent lijkt, maak dan eerst een schijfimage als je hersteltool dat ondersteunt. Scan daarna de image in plaats van de fysieke schijf steeds opnieuw zwaar te belasten.

Op een gegeven moment is zelf herstellen gewoon niet meer de slimste keuze. Als de schijf niet zichtbaar wordt in Schijfhulpprogramma, klikkende of schurende geluiden maakt, voortdurend de verbinding verliest of de scan niet kan worden voltooid door ernstige leesfouten, zou ik kijken naar een professionele dataherstelservice. Software kan helpen bij verwijderde bestanden en sommige formatteringsgevallen, maar het repareert geen schijf die fysiek defect raakt.

Het verborgen nadeel van HFS-herstel is dat een succesvolle scan je alsnog een rommelige stapel bestanden kan opleveren met ontbrekende namen of mappen, vooral als de catalogus beschadigd is. Dus ik zou de beste tool niet alleen beoordelen op hoeveel bestanden die vindt. Ik zou iets als Disk Drill pas gebruiken nadat ik de schijf heb gekloond of er een image van heb gemaakt als de schijf instabiel lijkt, en daarna herstellen naar een aparte schijf en voorbeeldweergaven steekproefsgewijs controleren voordat ik betaal of een grote herstelactie start. Als de bestanden bedrijfskritisch zijn en de schijf een zware crash heeft gehad in plaats van alleen mapcorruptie, sla de reparatiepogingen dan over en ga naar een lab. Software is prima voor logische HFS-schade, maar het kan ervoor zorgen dat een stervende schijf zijn laatste uren besteedt aan het verkeerde werk.

Of het HFS-volume versleuteld was, is belangrijk, omdat herstelsoftware een stuk minder nuttig is als die alleen vergrendelde of onleesbare data kan zien. Ik zou eerst controleren of de fysieke schijf nog steeds zichtbaar is in Schijfhulpprogramma/Systeeminformatie, daarna een image maken en die scannen. Disk Drill is een redelijke gemakkelijke GUI-keuze voor HFS/HFS+ als je naar een andere schijf herstelt, maar gebruik geen reparatie-/terugschrijffuncties van welke app dan ook op het origineel. Als de mapstructuur het belangrijkste is waar je om geeft, bekijk dan eerst een voorbeeld van de herstelde structuur voordat je betaalt, want ruwe bestandsherkenning kan heel veel bestanden vinden en toch namen en mappen verliezen.