Wat zijn de beste hardloopapps om te proberen?

Op zoek naar aanbevelingen voor hardloop-apps om afstand, tempo en voortgang bij te houden. Ik probeer gemotiveerd te blijven en heb een app nodig die geschikt is voor beginners of gemiddelde hardlopers. Alle suggesties die opvallen of persoonlijke favorieten zijn, zouden geweldig zijn.

Oh man, hardloop-apps—er zijn er echt een miljoen, en de meeste hebben fancy functies die je waarschijnlijk nooit zult gebruiken. Maar hé, houden we het simpel voor beginners en gevorderden? Hier is het overzicht:

1. Strava: Klassiek. Houdt afstand en tempo bij en laat je vergelijken met anderen, want ja, we willen stiekem allemaal willekeurige vreemden op ranglijsten verslaan. Geweldig voor motivatie—totdat je beseft dat je niet eens in de top 50 van je buurt staat. Wie zijn al die supermensen??

2. Nike Run Club: Gratis, soepel, en bevat begeleide runs met coaches die je vertellen om “diep te graven” terwijl je van binnen sterft bij mijl twee. Ook eten hun updates soms je gegevens op, dus maak een back-up als je die persoon bent die elke stap bijhoudt.

3. Van Bank naar 5KM (C25K): Perfect voor beginners, tenzij je bang bent voor een robottrainer die tegen je schreeuwt om “het tempo op te voeren.” Het bouwt het rustig op zodat je niet denkt dat hardlopen een echte straf is.

4. Runkeeper: Best eenvoudig en praktisch, maar heeft af en toe bugs waarbij ik ineens een mijl in 3 minuten loop. Boost je ego wel.

5. MapMyRun: Stevige app om meer dan alleen runs mee bij te houden, zoals als je besluit te gaan, ik weet niet, wandelen… of snelwandelen? Stuurt je passief-agressieve e-mails zoals “Je hebt al een tijdje geen workout geregistreerd.” Bedankt, MapMijnSchuldGevoel.

Als je motivatie nodig hebt, kies dan voor Strava of Nike Run Club om sociaal te voelen. Wil je structuur? Dan helemaal C25K. Anders gewoon ouderwets—trek je schoenen aan, kies een route, en gebruik nul apps. Verbrand calorieën zonder te verdrinken in app-opties. Klaar. Finito.

Als je serieus bent over het vinden van een goede hardloopapp, geef ik nog een paar suggesties aangezien @yozora al een paar solide keuzes heeft genoemd. Maar eerlijk gezegd, ik denk dat ze de Nike Run Club een beetje overhyped vonden—tuurlijk, het is mooi en gratis, maar die ‘motiverende’ coachberichten? Na een tijdje op het randje van overdreven.

Hoe dan ook, hier is wat ik aan de mix zou toevoegen:

1. adidas Running door Runtastic – Als je van doelen stellen houdt, is deze app perfect. Het heeft uitdagingen, gepersonaliseerde plannen EN praat over verbrande calorieën (als je daar interesse in hebt). Ik heb het gevoel dat niemand genoeg over deze app praat—het is een parel, vooral als je een balans tussen plezier en functionaliteit waardeert.

2. Zwift – Als de gedachte aan hardlopen op een loopband je laat schreeuwen, maakt dit het tot iets minder geestdodend. Je hebt een loopbandsensor of foot pod nodig voor de volledige ervaring, maar rennen door virtuele werelden? A+ voor het doorbreken van de eentonigheid.

3. Pacer Stappenteller – Houdt basisafstanden en stappen bij en werkt op de automatische piloot voor dagen waarop je het niet ingewikkeld wilt maken. Geen rare sociale competitiviteit of chaotische functies, gewoon hardlopen… en wandelen, als dat jouw vibe is.

4. Endomondo – RIP Endomondo, helaas. Het is stopgezet, maar als het er nog was, zou het op deze lijst staan vanwege de eenvoud. Gewoon noemen als eerbetoon. :cry:

Maar serieus, soms worden apps overschat. Neem gewoon een simpele smartwatch of fitness tracker als je geen andere app wilt die je eraan herinnert dat JE VANDAAG NIET SNEL GENOEG BENT. Soms is wat goede oude GPS-data alles wat je nodig hebt om in beweging te blijven.

Oké, al veel goede suggesties zijn al genoemd—Strava, Nike Run Club, C25K en andere zijn uitgebreid besproken (hoewel ik ook mijn wenkbrauwen optrek bij de ‘inspirerende’ peptalks van Nike Run Club). Afhankelijk van de functies of eenvoud die je zoekt, wil je misschien wat alternatieven proberen. Laat me nog een app en invalshoek in de mix gooien: Pumatrac.

Waarom Pumatrac Opvalt

1. Minimalistische Interface: Super gebruiksvriendelijk, zonder de overdaad aan prikkels die sommige apps bieden. Je bent aan het rennen, niet een cockpit aan het ontcijferen.
  2. Unieke Inzichten: Houdt niet alleen je runs bij, maar dingen zoals je motivatie op basis van tijdstip, weer of muziekvoorkeur. Het is als je therapeut en coach in één.
  3. Wereldwijde Uitdagingen: Als een vleugje sociale motivatie jou helpt (zonder de druk van de Strava-ranglijsten), zijn de uitdagingen van Pumatrac leuk zonder te competitief te worden.
  4. Synct met Wearables: Het werkt met de meeste smartwatches en apparatuur, wat altijd een extraatje is.

Nadelen:

• Beperkte aanpassing van trainingsplannen in vergelijking met iets als adidas Running (Runtastic).
  • Mist functies voor loopbandtracking zoals bij Zwift, wat een klein minpunt kan zijn als je binnen vastzit.

Voor degenen die meer van de pragmatische opties zijn, geef ik een aanbeveling voor “Google Fit.” Het is gratis, synct praktisch met alles onder de zon, en geeft je afstands-/snelheidsstatistieken zonder je te overweldigen met functies die je nauwelijks gebruikt.

Als je neigt naar het betalen voor een premium ervaring, kijk eens naar Aaptiv. Het is audiogeleid en echt goed voor gecombineerde trainingssessies, zoals het combineren van hardlopen met krachttraining. Maar let op: geen GPS-tracking, dus je zou het moeten combineren met een andere app voor afstand/snelheid (ugh, ik weet het).

Eerlijk? Hardlopers verschillen zo enorm in wat hen motiveert—sociaal, structuur, eenvoud, gamification—dat het het proberen waard is. Mijn advies? Begin met Pumatrac voor eenvoud, stop ermee als het je verveelt, en stap over naar welke app ook maar aansluit bij je doelen (of, je weet wel, je persoonlijkheid).

Concurrenten zoals @sonhadordobosque en @yozora noemden geweldige opties zoals C25K om beginners op weg te helpen, maar daartegenover zet ik dat apps overladen met ‘communityfuncties’ averechts kunnen werken en je kunnen ontmoedigen. Kies eerst wat niet-intimiderend aanvoelt.